عشایر خراسان شمالی برای تامین علوفه دامی نیازمند حمایت هستند
نوشته شده توسط : zwembril

شماری از آنان در گفت و گو با ایرنا اظهار كردند كه با توجه به فصل زمستان امسال و بارش برف و برودت هوا و كمبود علوفه در چراگاهها بیشتر عشایر مجبور شدند دامهای خود را به صورت دستی تغذیه كنند لذا هم اكنون بیشتر قشر عشایر مستقر در خراسان شمالی برای تامین علوفه دچار مشكل هستند و علاوه بر گرانی قیمت كمبود علوفه نیز این قشر را نگران كرده است.

به گفته آنها عشایر این استان ناگزیر به تعلیف دستی دامهای خود شده اند لذا با توجه به افزایش قیمتها طی امسال هزینه های زیادی را برای پروار كردن دامها متحمل شده اند.

دوام زندگی عشایری متكی به دام است و هر مشكلی در این بخش می‌تواند بر زندگی آنان تاثیر منفی بگذارد.

یكی از عشایر مستقر در محله قشلاق نشین بجنورد روز چهارشنبه به ایرنا گفت: عشایر برای یافتن چراگاهها همراه با دام خود راههای سختگذر و طولانی را می‌پیمایند و برای یافتن علوفه زندگی كوچروی را پذیرفته ‌اند اما كمبود علوفه در مراتع و گرانی علوفه دستی این قشر را نگران كرده است.

'محمدعلی محمدی' افزود: مسوولان باید چاره‌ ای برای عشایر بیاندیشند تا تنها چرخه اقتصاد زندگی آنان از حركت نایستد.

یكی از عشایر كه اكنون در آشخانه مستقر است نیز گفت: كمبود و گرانی علوفه یكی از بزرگترین مشكلات كنونی عشایر منطقه است.

'امیر قدیری' با بیان اینكه عشایر قشر محروم و زحمتكشی هستند خواستار حمایت مسوولان مربوط شد و اظهار داشت: طی سالهای گذشته خشكسالی به دامداران خسارت زیادی وارد كرده لذا هم اكنون این قشر با كمبود نقدینگی مواجه هستند و بعضا بدهكار بانكها نیز شده اند.

وی افزود: هم اكنون نیز كه هوا سرد است و مراتع و چراگاهها علوفه ندارد و بعضا زیر برف قرار دارد عشایر مجبور هستند برای تغذیه دام هزینه كنند.

او گفت: زمستان امسال را بیشتر با علوفه دستی دامهای خود را پروار كردیم لذا هم اكنون علوفه انبار شده تمام شده و با بالا رفتن قیمت نمی توانیم علوفه برای دامهای خود تامین كنیم.

وی كه عضو شورای اسلامی عشایر در مانه است به لاغری دامها اشاره و بیان كرد: با فروش این دامها ضرر و زیان می كنیم.

او افزود: اكنون باید برای عشایر چاره ‌ای اندیشیده شود زیرا اگر فرصت از دست برود عشایر با فروش بره‌های خود با قیمت پایین، زیان بسیاری می بینند.

یكی دیگر از عشایر كه اكنون در راز و جرگلان بجنورد مستقر است نیز با اظهار نگرانی گفت: برای تامین علوفه مجبور به فروش بره‌های نارس شده ام.

'امان الله فرهادی' خواستار مساعدت و توجه ویژه به قشر عشایر منطقه شد.

وی افزود: به دلیل فقدان بارندگی در سالهای گذشته مرتع عشایر این منطقه فقیر است و عشایر مجبور به تهیه دستی خوراك برای دامهای خود شده‌اند كه این امر باعث كمبود نقدینگی شده است.

او به قیمت بالای علوفه دامی اشاره و بیان كرد: نرخ علوفه دامی جو هر كیلوگرم شش هزار و 500 ریال، كنسانتره پنج هزار و 700 ریال، تفاله پنج هزار و كاه كیلوگرمی چهار هزار و ‎ 800ریال است.

وی قیمت دام زنده را نیز كیلوگرمی 78 هزار تا 83 هزار ریال ریال ذكر و بیان كرد: دام زنده نسبت به چند هفته پیش در هر كیلوگرم سه تا چهار هزار ریال كاهش داشته است.

او گفت: قیمت علوفه دامی افزایش داشته و این در حالی است كه قیمت تولیدات دامی نیز كاهش یافته و اكنون عشایر ضرور و زیان می‌كنند.

یكی از عشایر كه اكنون در مانه ‌و سملقان مستقر است نیز گفت: تنها چرخه اقتصاد عشایر دام است كه وابسته به شرایط جوی و بارندگی می باشد.

'عبدالله نامانلو' عشایر را قشری محروم دانست و افزود: به علت كمبود نقدینگی عشایر نمی‌توانند خوراك مورد نیاز دام خود را خریداری كنند لذا این امر نیازمند آن است كه مسوولان برای عشایر یارانه‌ هایی به منظور خوراك دام در نظر بگیرند.

وی گفت: طی چند سال اخیر عشایر از پدیده خشكسالی خسارتهای زیادی دیده‌اند.

او افزود: طی زمستان امسال كه هوا سرد بود و مراتع نیز فقیر بود عشایر این استان مجبور شدند كه دامهای خود را به صورت دستی علوفه دهند لذا هر چه نقدینگی داشتند برای تامین علوفه دام هزینه كرده اند و هم اكنون این قشر با كمبود نقدینگی مواجه هستند و بعضا حتی نمی توانند برای دامهای خود علوفه تهیه كنند.

وی با اشاره به اینكه این خانوارها وضعیت معیشتی ناگواری دارند گفت: برخی از آنها زیر 100 راس دام دارند كه با توجه به مشكلات و درآمد پایین و به دلیل افزایش هزینه ها نسبت به درآمد به مرور زمان مجبور به فروش دام خود هستند.

او خواستار توجه ویژه به این قشر شد و افزود: بعضا برخی از عشایر به دلیل نبود دام مجبور به زندگی با مشكلات فراوان در حاشیه شهرها هستند.

وی گفت: به دلیل از بین رفتن مراتع و مشكلات زندگی كوچ رویی و كمبود نقدینگی عشایر مجبور شده اند به مرور برای گذران زندگی، دامهای خود را به فروش برسانند كه اكنون برخی از خانوارهای عشایر با كمبود دام مواجه هستند.

او افزود: كمبود بارندگی، خشكسالی طی سالهای گذشته و مشكلات تهیه علوفه دامها و افزایش قیمت علوفه طی امسال موجب شده دامداران عشایری با مشكلات مختلفی مواجه شوند كه در كاهش رونق صنعت دامداری تأثیر محسوسی خواهد گذاشت.

وی اظهار داشت: با توجه به وضعیت موجود حمایتهای دولتی از عشار باید بیشتر شود تا علاوه بر تأمین امنیت روانی شاغلان این حرفه، انگیزه فعالیت برای سالیان آتی وجود داشته باشد.

او گفت: گرانی علوفه مشكلات دامداران را دوچندان كرده و نیاز است با تخصیص اعتبار لازم و به موقع تشكلهای بخش دامی تقویت شوند.

وی افزود: هم اینك تمام علوفه های دامی ٣٠٠ درصد نسبت به سال گذشته افزایش قیمت یافته كه یكی از مشكلات اساسی دامداران محسوب می شود.

او اظهار داشت: اگر چاره ای اساسی برای حل مشكلات این قشر اندیشیده نشود صنعت دامداری منطقه دچار بحران می شود.

این عشایر گفت: با افزایش روزافزون قیمت علوفه و از سوی دیگر قیمت پایین محصولات دامی ادامه فعالیت دامداری با مشكل مواجه شده است.

یكی از فروشندگان خوراك دام نیز گفت: نرخ علوفه دستی دام از جمله جو، كنسانتره، تفاله، كاه و یونجه نسبت به سال گذشته بیش از دو برابر افزایش یافته است.

'پیرصفر علیزاده' در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: هم اكنون قیمت علوفه دامی جو كیلوگرمی‎ شش هزار و 500 ریال، كنسانتره پنج هزار و 700 ریال، تفاله پنج هزار و كاه كیلوگرمی چهار هزار و ‎ 800 ریال است.

وی با بیان اینكه هم اكنون فروش سبوس در خراسان شمالی ممنوع است گفت: مسوولان اداره تعزیرات بیان می كنند كه سبوس وارد این استان نكنید تا قیمت آن كاهش یابد ولی این امر مانع افزایش قیمت نخواهد شد.

او اظهار داشت: هم اكنون یونجه خشك شده در این استان در هر كیلوگرم به نرخ شش هزار ریال به فروش می رسد.

این فروشنده علوفه افزود: بیشتر قشر عشایر طی امسال خوراك دام خود را به صورت دستی تامین كردند كه این امر باعث شده آنان كمبود نقدینگی داشته باشند و همچنین اكنون با افزایش قیمتها نیز مواجه شده اند كه این امر موجب نگرانی این قشر مظلوم و زحمتكش است.

وی گفت: بیشتر جو وارد شده به خراسان شمالی از امیرآباد گرگان تامین و كنسانتره نیز از كارخانه های استانهای مجاور تامین می شود و مابقی علوفه نیز از داخل استان تامین می شود.

وی گفت: تفاله نیز از كارخانه های قند شیروان، مشهد و سایر استانها تامین می شود كه هم اكنون تفاله آن كارخانه ها نیز به اتمام رسیده است.

او افزود: قشر عشایر و دامدار خراسان شمالی به دلیل بالا رفتن قیمت علوفه متضرر شده اند.

وی اظهار داشت: هر گوسفند روزانه بین یك تا یك كیلو و 800 گرم علوفه دستی از جمله جو، كنسانتره نیاز دارد كه با توجه به افزایش قیمتها قشر دامدار هم اكنون نگران متضرر شدن خود هستند.

مدیركل اداره امور عشایر خراسان شمالی نیز گفت: برای تامین علوفه دستی دام عشایر در این استان 10 میلیارد ریال اعتبار مورد نیاز است.

'موسی الرضا شادمهر' اظهار داشت: با توجه به سردی هوا و بارش برف در چراگاهها و از سوی دیگر اثرات خشكسالی سالیان گذشته قیمت علوفه افزایش یافته و عشایر این استان ناگزیر از تعلیف دستی دامهای خود شده اند.

وی گفت: اختصاص اعتبار یاد شده به این اداره كل می تواند عشایر استان را در تامین علوفه دستی دام برای عبور از این بحران یاری كند.

او خواستار توجه مسوولان برای رفع مشكل جامعه عشایری در امر دامپروری شد و افزود: عشایر این استان فصول پاییز و زمستان را در مناطق گرمسیر 'مراوه‌ تپه' در استان گلستان، مانه‌ و سملقان، راز و جرگلان، جاجرم و اسفراین سپری می كنند.

مدیركل اداره امور عشایر خراسان شمالی افزود: دامنه كوههای شاه ‌جهان، گلیل و سرانی در شیروان، ارتفاعات فاروج، سالوك و آلاداغ در اسفراین و بجنورد از جمله مناطق ییلاقی عشایر خراسان شمالی به شمار می رود.

شادمهر گفت: حدود دو سوم خانوارهای عشایری خراسان شمالی درون كوچ و اكنون در مناطق قشلاقی شهرستان اسفراین، مانه و سملقان و راز و جرگلان بجنورد مستقر هستند.

وی افزود: جامعه عشایری وابستگی زیادی به طبیعت و شرایط اقلیمی و مراتع دارند و عدم بارندگی، خشكسالی سردی و برودت هوا مشكلات زیادی برای این قشر ایجاد می كند.

او گفت: فقر مراتع و از سویی دیگر مشكلات مالی عشایر برای تامین علوفه دستی دام موجب آسیب‌ پذیری این قشر می‌شود كه این مشكلات در چند سال گذشته بر اثر پدیده خشكسالی عشایر را آزرده است.

وی تعداد دام عشایر را در خراسان شمالی را یك سوم جمعیت دامی استان دانست و گفت: عشایر سالانه با تولید هفت هزار و ‎ 500تن گوشت قرمز، هزار و ‎ 350تن پشم و مواد لبنی و سایر فراورده‌های دامی در اقتصاد خراسان شمالی نقش چشمگیری دارند لذا ضعف آنان پیامدی جز تضعیف اقتصاد منطقه نخواهد داشت.

در خراسان شمالی پنج ‌هزار خانوار عشایری با جمعیت 30 هزار نفر از دو ایل 'زعفرانلو و شادلو' سكونت دارند كه با بیش از 900 هزار راس دام سبك خود هر ساله در دو نوبت بهار و پاییز بین مناطق ییلاقی و قشلاقی كوچروی می كنند.ك/4

7184/626





:: برچسب‌ها: اسپانیا , لندن , عکس ها ,
:: بازدید از این مطلب : 351
|
امتیاز مطلب : 4
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
تاریخ انتشار : چهار شنبه 17 اسفند 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: